Trump-campagne gebruikte feiten 50 miljoen Facebookgebruikers door stemgedrag erbij beïnvloeden

Tussen valse voorwendselen kon de bedrijf Cambridge Analytica, opgezet door Trump-financier Robert Mercer en geleid door Trump-adviseur Steve Bannon, aan een Facebook-gebruikersprofielen aankomen van 50 miljoen Amerikaanse kiezers, uitgezonderd dat dat daar behoorlijk in hadden. Deze gedetailleerde persoonlijkheidsgegevens zijn bedoeld door de kiezers te bestoken met gerichte psychologische boodschappen om hen stemgedrag bij beïnvloeden.

‘We gebruikten het volle pond wat wij over hen wisten, plus mikten met hun innerlijke demonen’, zegt klokkenluider Christopher Wylie boven een zaak van The Observer dat weekeinde. Deze krant onthulde nieuwe bijzonderheden over ie project, datgene al vroeger in omvangrijke lijnen bij The Intercept is beschreven. Ook The New York Times sprak met Wylie, en legde de hand binnen e-mails plus memo’s dat zijn vertelsel bevestigen.

Wij gebruikten een heleboel wat wij over hen wisten, plus mikten aan hun innerlijke demonen

Klokkenluider Christopher Wylie

Klokkenluider

Wie de beleid wil omwerken, moet een cultuur omwerken

Trump-adviseur Steve Bannon

Wylie werkte daarvoor het Brits bedrijf SCL, dat naast 2014 enig opdracht in uw wacht sleepte om Amerikaanse kiezersprofielen tegelijkertijd te koppeltjes voor Robert Mercer. Mercer was zeker beursnerd deze miljarden had verdiend betreffende nauwgezette financiële patroonherkenning, plus die dat data-obsessie daarstraks wilde verwedden om Republikeinse verkiezingscampagnes erbij sturen.

Zeker van bedragen medestanders was Steve Bannon, toen nog baas over de rechtse provocateurswebsite Breitbart. Bannons leuze is steevast geweest datgene politiek zeker uitvloeisel ben van reproductie: wie een politiek kan veranderen, dienen de reproductie veranderen. Breitbart paste daar mooi naast, maar overigens psychologische oorlogsvoering via sociale media.

30 miljoen bruikbare profielen

Trump-campagne gebruikte gegevens 50 miljoen Facebookgebruikers om stemgedrag te beïnvloeden

© AFP

Wylie ontdekte een vorser aan het universiteit in Cambridge deze de dromen van Mercer en Bannon kon waarmaken: Alex Kogan. Op 9 mei stuurde deze Russisch-Amerikaanse psycholoog Wylie een lijstje met karaktereigenschappen die hij beweerde erbij kunnen afleiden uit likes en websitebezoek van Facebookgebruikers. Op deze lijst staan niet enig ‘geslacht’ plus ‘politieke overtuiging’, maar onder andere ook   ‘levensvoldoening’, ‘openheid’, ‘neurotisch gehalte’ en ‘sensatie-interesses’.

Dat dat inderdaad ieder uit absoluut Facebook-profiel zijn af bij leiden, zal niet moeten verbazen. Privacy-waakhonden waarschuwen al jaren middels de mate waarin Facebook-gebruikers zich blootgeven. Volg iemands surf- plus likegedrag plus je weet meer dichtbij die persoon vervolgens zijn alsof haar lief.

Wat nog kan verwonderen is datgene Kogan in 50 miljoen profielen wist te aankomen. Hij bouwde een app, ’thisisyourdigitallife’, beslist persoonlijkheidstest aan zogenaamd wetenschappelijke doeleinden waarvoor deelnemers betaald kregen. Hij kreeg zojuist 270 duizend profielen binnenin. Maar hij kreeg mede toegang zelfs de Facebook-profielen van een vrienden over die bezoekers. Daarmee verveelvoudigde zijn databestand. Uiteindelijk bleven er 30 miljoen bruikbare profielen dichtbij.

Misbruik

Barack Obama deed in 2012 iets vergelijkbaars. Ook hij had dezelfde app hoe hij het profielen én adresboeken betreffende Facebook-gebruikers afgraasde. Maar ie verschil was dat dit app verstaanbaar maakte de reden waarom het ging: de verkiezing van Barack Obama zelfs president. Kogan daarentegen deed alsof hij een wetenschappelijk onderzoek deed, en misbruikte de verkregen data aansluitend voor politieke doeleinden.

Het Trump-campagne ging ook achteraf anders in de Facebook-goudmijn om. Trumps digitale campagnebrein Brad Parscale gebruikte het profielen niets alleen teneinde rechtse Amerikanen met gerichte boodschappen gezindheid Trump bij sturen, echter ook door linkse Amerikanen, zoals Bernie-stemmers en Afrikaans-Amerikanen, met anti-Hillary-boodschappen over bij halen wegens niet bij gaan stemmen. Hij gebruikte hiervoor het zogeheten ‘dark posts’ ten
opzichte van ‘custom audiences’ van Facebook, een gedrag om gerichte boodschappen erbij sturen buiten dat anderen daar weet van beschikken over. Daardoor konden de Democraten er niets op antwoorden. Onduidelijk ben hoe bijzonder uiteindelijk ie effect in deze Facebook-trucs op het verkiezingsuitslag zijn geweest.

Obama gebruikte het door hem buitgemaakte vriendenlijsten in 2012 niet alvorens rechtstreekse beïnvloeding; hij suggereerde de bezoekers van bestaan app enig om voorschrijven (ogenschijnlijk twijfelende) vrienden bij benaderen plus campagnenieuws erbij delen.

‘Oplichterij en bedrog’

Het onderzoeken van het adresboeken aan app-gebruikers, onder andere de Facebook-campagnes van Obama en over Alex Kogan deden, werd eind april 2014 aan Facebook verboden. Niet zozeer om privacy-redenen, maar verwacht omdat het makers in de apps op dat manier fijn heel nuttig heel dikwijls informatie dichtbij heel vaak Facebook-gebruikers erbij weten konden komen; Facebook hield deze informatie, het kurk dichtbij zijn businessmodel, liever ervoor zichzelf. Een lijkt bij dat Kogan zijn app net in tijd bezit geregistreerd. Facebook bagatelliseerde een truc in Kogan in de strijd tegen The New York Times, maar beschreven vrijdag bij een onvoldoende ineens zeker dat u ‘oplichterij plus bedrog’ was. Cambridge Analytica, klokkenluider Wylie en vorser Kogan bestaan door Facebook geschorst. Cambridge Analytica dienen van Facebook alle buitgemaakte data vernietigen – wat wat overeenkomstig de Times nog niets is gebeurd.

Facebook worstelt al kalendermaanden met het onthullingen aangaande politiek misbruik, met nepnieuws, duistere aankondigen en ongeïdentificeerde adverentie-aanbieders. U bedrijf bezit in oktober laten uitvinden dat een een sluiting maakt boven de ‘dark posts’, plus wil eveneens dat in elke aankondiging bekend ben waar deze vandaan vggfdg. Toch blijft het handelsbedrijf onder kachel liggen vanwege het schaarste aan transparantie. De Democratische senator Mark Warner kan sociale media veel langduriger gaan reguleren, zo herhaalde hij deze weekeinde.